Sähköautoilu on nouseva trendi, jonka yleistymiseen liittyy vielä haasteita. Neljä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun maisteriopiskelijaa laitettiin vaativan paikan eteen kehittämään Helenille suosituksia sähköautojen kotilataamiseen liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi. Tartuimme haasteeseen – lue, mitä projektissa selvisi!

Capstone-kurssin aloitusluennolla Helenin esittelemä sähköautoilu-case varasti huomiomme, sillä se oli ajankohtainen ja kiinnostava. Pian istuimmekin jo Sähkötalolla kuulemassa, mistä projektissa oli oikeastaan kyse.

Tehtävä oli selkeä, mutta haastava: Helen halusi saada tietoa siitä, mitkä ovat sidosryhmien – sähköautoilijoiden, isännöitsijöiden sekä taloyhtiöiden hallitusten jäsenten – kokemat suurimmat haasteet liittyen sähköautojen kotilataukseen taloyhtiöissä, ja miten niitä voitaisiin lähteä ratkaisemaan.

Aallon opiskelijat ja latauspiste

Aalto-yliopiston opiskelijat Kristian Rämö (vas.), Susanna Salminen, Heta Havu ja Emilia Mikola sähköautojen latauspisteen vierellä.

Latauspisteitä tarvitaan myös taloyhtiöihin

Sähköautoilun suosio tulee kasvamaan Suomessa lähivuosina valtavasti. Sähköautojen määrä on viimeisen parin vuoden aikana vuosittain kaksinkertaistunut, ja kehityksen odotetaan jatkuvan samansuuntaisena.* Eikä ihme, tarjoaahan sähköautoilu monia etuja niin käyttäjälle kuin ympäristölle.

Sähköautoilun yleistyessä myös latauksen toimivuuteen on kiinnitettävä huomiota, sillä sähköautoa täytyy pystyä lataamaan säännöllisesti ja turvallisesti. Kotilatauspisteiden saaminen taloyhtiöiden parkkipaikoille on kuitenkin osoittautunut hankalaksi, sillä niiden ajatellaan aiheuttavan mittavia kustannuksia koko taloyhtiölle – siis myös niille, jotka eivät sähköautoa käytä.

Sähköautoilijat ovat edelläkävijöitä

Projektin aikana tekemiemme nettikyselyiden sekä haastattelujen perusteella selvisi, että eri sidosryhmien tietämys sähköautoilusta ja etenkin kotilatauksesta on vielä hyvin eri tasolla.

Varsinkin sähköautoilijat vastailivat innokkaasti – aihe on heille tärkeä, sillä kotilatausmahdollisuus on iso osa sähköauton käyttökokemusta. Käyttäjät arvostavat kotilatauspisteessä teknologista edistyksellisyyttä, kuten tarkkaa sähkönkulutuksen mittarointia, sekä tietysti oman latauspisteen mukanaan tuomia käytännön hyötyjä. Myös hankinnan helppous yhdeltä, luotettavalta toimijalta koettiin tärkeäksi.

Taloyhtiöissä ei kuitenkaan pidetty sähköautojen kotilatauspisteen hankkimista vielä erityisen akuuttina investointina, vaikka sähköautojen todennäköinen yleistyminen jollain tasolla tiedostettiinkin. Taloyhtiöiden suhtautuminen käyttäjän itse hankkimaa ja asentamaa latauspistettä kohtaan oli sen sijaan myönteinen.

Mitä projektista jäi käteen?

Kaksi kuukautta kestäneen projektimme aikana meistä kuoriutui Helenin suosiollisella avustuksella aikamoisia sähköautoilun asiantuntijoita (vaikka itse sanommekin). Lokakuussa päästään pyörällä olleet opiskelijat puhuivat joulukuun presentaatiossa sujuvaa sähköautoilu-jargonia. Projekti oli työläs, mutta palkitseva: se todella opetti paljon mielenkiintoisesta, nousevasta liiketoiminta-alueesta. Paras palkinto olisi tietysti, jos projektimme tulokset jollain lailla hyödyttäisivät kotilatausliiketoiminnan kehittymistä.

Kiitos siis Helenille tästä mahdollisuudesta sekä projektin aikaisesta avusta, tuesta ja luottamuksesta! Jäämme mielenkiinnolla seuraamaan, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Kirjoittajat: Emilia Mikola, Heta Havu, Susanna Salminen ja Kristian Rämö

Capstone on Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun maisterin tutkinnon opinnot yhteen kokoava kurssi. Kurssilla tehdään pienissä ryhmissä yritysprojektit, joissa määritellään, analysoidaan ja ratkaistaan yrityksen antama tehtävä. Kurssin opiskelijat opiskelivat yritysviestinnän, johtamisen, yritysjuridiikan sekä yrittäjyyden koulutusohjelmissa.

* lähteet: Tekniikan Maailma: Sähköautot yleistyvät Suomessa ja Plugit: Sähköautoilu yleistyy Suomessa kiihtyvällä vauhdilla