Sakarinmäen koulukeskuksen maalämmöllä, aurinkolämmöllä ja bioöljyllä käyvän lämpökeskuksen energiantuotantoa voi nyt seurata reaaliaikaisena verkkosivuillamme ja paikan päällä koulun aulassa.

Kaksi vuotta sitten koululaistyöpajoilla alkanutta Helsingin Energian ja Sakarinmäen koulukeskuksen hanketta on ollut harvinaisen kivaa tehdä. Tietokoneen ääressä nakottaessa ja palaveripullaa jäystäessä tuntuu, että itse kukin uppoutuu tahtomattaankin exceleiden maailmaan ja insinöörijargoniin. Prosessikaavio sitä ja nettohyötysuhde tätä.

Ympärillä vilistävien oppilaiden keskellä on kuitenkin pakko astua ulos ihmisten maailmaan. Vaikka hybridilämmitysjärjestelmä aikamoinen sanahirviö onkin, on sitä yllättävää kyllä mahdollista kuvata ala-asteikäisillekin ymmärrettävästi. Ja mieleenpainuvasti – kun oppilaat olivat kuulleet aiheesta vartin luennon, he pystyivät kertomaan muille, kuinka heidän kouluaan tulevaisuudessa lämmitetään eri vuodenaikoina. Lasten oppimis- ja omaksumiskykyä ei voi kuin hämmästellä!

Sakarinmäen koulukeskuksen uusiutuvan energian lämmitysratkaisun muodostavat maalämpö, aurinkolämpö, lämpökeskus ja lämmön varastointi.

Sakarinmäen koulukeskuksen lämmitysratkaisun muodostavat maalämpö, aurinkolämpö, lämpökeskus ja lämmön varastointi.

 

Sakarinmäen koululaiset ovat alusta asti olleet mukana koulun lämmitysmuodon uudistuksessa. Nyt valmistuneet lämmöntuotantoa visualisoivat näytöt helpottavat paikallisen energiantuotannon entistä tiiviimpää kytkemistä opetukseen. Oppilaat voivat näytön ohi välitunnille kulkiessaan tarkistaa, miten lämpöä koululle parhaillaan tuotetaan ja kuinka paljon sitä kuluu. Lisäksi opettajat käyvät lämmön olemusta ja tuotantotapoja läpi syvällisemmin eri oppiaineiden lomassa. Tavoitteena on, että energia-asiat integroidaan koulun opetukseen käytännönläheisesti.

Hankkeen myötä olen vienyt paljon tietoa niin koulun opettajille kuin oppilaillekin. Tästä huolimatta tuntuu siltä, että olen itse oppinut yhteistyöstä vähintään yhtä paljon. Lähinnä kahdeksasta neljään työskentelevälle jo koulun arki poikkeaa omasta arjesta. Toimiston käytävillä ei soi kello lounastaukoa ilmoittamaan, ja avokonttorikin tuntuu todella hiljaiselta luokkahuoneen jälkeen. Onneksi palavereissa ei tarvitse viitata!

Oppilaiden kanssa työskentely opettaa jokaiselle meille tärkeitä taitoja. Se pakottaa löytämään laajoista aihekokonaisuuksista keskeiset asiat, pilkkomaan ne pieniksi kokonaisuuksiksi ja yksinkertaistamaan. Vaikka yksityiskohdat olisivatkin omassa työssä tärkeitä, ei detaljeja tarvitse jakaa kaikille muille.

Sakarinmäen koulun lämmöntuotantoa voi seurata reaaliaikaisesti verkkosivuillamme ja paikan päällä koulun aulassa.

Sakarinmäen koulun lämmöntuotantoa voi seurata reaaliaikaisesti verkkosivuillamme ja paikan päällä koulun aulassa.

 

Erityisen opettavaista oli, kun lämmöntuotantoa kuvaavia visualisointeja työstäessämme otimme oppilaat työhön mukaan. Olimme jo pohtineet kuvia sisäisesti ja yhdessä opettajien kanssa, mutta vasta lasten ja nuorten kanssa kirkastui, mitkä kuvista ovat ymmärrettäviä ja mitkä eivät. Yksinkertainen on kuin onkin kaunista, ja klassiset pylväsdiagrammit klassikkoja syystä. Veikkaan, ettei ideoimamme havainnollinen ja arkea lähellä oleva tuotantotehon vertailu suihkuihin koskaan saavuta samanlaista asemaa, kuin pylväät tai kilowatit. Ja hyvä niin.

Lue Sakarinmäen koulun uusiutuvaan energiaan perustuvan lämmitysjärjestelmän pilottiprojektista lisää tiedotteestamme.